Sunday, October 12, 2008

motivasi oleh Dr. Ismail Zain



RAMAI murid yang mungkin sudah tidak sabar lagi menunggu menjelangnya hari peperiksaan. Ramai juga yang merasakan diri mereka ini ”terkurung” atau ”terikat” kerana tidak dapat bertindak atau melakukan perkara-perkara yang mereka minati seperti menonton televisyen (TV), mendengar lagu atau bersantai dengan rakan-rakan.
Sememangnya tindakan seperti di atas sepatutnya dihindari agar murid-murid dapat memberikan tumpuan sepenuhnya terhadap peperiksaan. Oleh itu kesabaran amat diperlukan agar diri kita terkawal serta mampu memfokus perhatian kita sepenuhnya ke arah pembelajaran.
Dalam proses mengawal diri inilah murid-murid akan terasa begitu perit untuk melaluinya. Murid-murid akan terasa seolah-olah mengalami satu kerugian yang besar apabila rancangan TV yang diminati itu tidak dapat ditonton, atau laman-laman web bercorak hiburan tidak dapat dilayari. Pengalaman begini adalah satu perkara biasa terutamanya menjelangnya peperiksaan.
Sebenarnya keinginan seumpama ini adalah keinginan hasil daripada desakan hati yang tidak mampu menerima cabaran. Apabila disebut cabaran bermakna situasi atau kesukaran yang menguji diri dan tindakan kita untuk membuat sesuatu yang menguntungkan ke arah penyelesaian.
Individu yang sanggup menerima cabaran adalah mereka yang sanggup menahan hawa nafsu dalam usaha menentukan tindakan atau bertindak balas secara rasional. Mereka mengamalkan budaya murni ini dengan membuat perancangan yang rapi agar masa yang terluang ini tidak disalahgunakan atau dibiarkan berlalu dengan sia-sia sahaja.
Oleh itu, murid-murid sewajarnya mengambil langkah yang positif dalam proses mengimbangi diri kita sepanjang masa. Sebagai contoh, murid-murid harus memenuhi masa lapang anda dengan tindakan yang menjurus ke arah persiapan menghadapi peperiksaan. Aktiviti-aktiviti santai atau yang seumpamanya, harus dihentikan secara sukarela tanpa dipaksa. Kesedaran inilah yang menjadi satu cabaran buat diri anda.
Seperit mana sekalipun cabaran yang sedang dan akan anda lalui, namun berkat kesabaran, kesungguhan dan kegigihan anda itulah yang menjanjikan kejayaan. Kejayaan tidak datang bergolek tetapi kita harus berusaha dan usaha itu tidak akan menghampakan anda. Setiap usaha pasti akan berjaya.
Akhirnya murid-murid haruslah banyak bersabar serta laluilah segala cabaran dengan semangat yang kuat, hati yang cekal dan harapan yang tinggi.